Aby utworzyć konto Google Analytics, po pierwsze musimy się zarejestrować w Google na stronie Google Analytics. W tym celu w prawym górnym rogu ekranu wybieramy przycisk utwórz konto:

Podajemy swój email (bądź tworzymy nowy) i hasło.

Przechodzimy do rejestracji, w której podajemy nazwę konta (najlepiej zgodnej z nazwą naszej domeny), adres strony www, katalog branżowy, oraz – co bardzo ważne – kraj (powiązany z odpowiadającą mu strefą czasową).

Gdy wypełnisz wszystkie wymagane pola kliknij Pobierz identyfikator śledzenia.

Powyższy kod możesz wkleić do WordPress’a na dwa sposoby: bezpośrednio do pliku header.php twojego motywu (lub motywu potomnego, do którego trzeba uprzednio header.php przekopiować z poziomu FTP) lub poprzez zainstalowaną (Wtyczki/Dodaj nową) wtyczkę np. Google Analytics for WordPress by MonsterInsights.

Jeżeli nie korzystasz z wtyczek ułatwiających instalację Google Analytics – możesz skopiować kod GA i wkleić go samodzielnie do templatki. W panelu WP, wchodzisz na Wygląd > Edytor. Z listy plików aktywnej templatki wybierasz plik odpowiedzialny za wyświetlanie nagłówka strony – najczęściej jest to header.php. Szukasz kody i przed nim wklejasz skopiowany kod GA. Skopiuj identyfikator śledzenia i przejdź do WordPressa. Wejdź do Wtyczki – Dodaj nową i wpisz „Google Analytics”. Wybierz wtyczkę Google Analytics for WordPress by MonsterInsights. Na tym etapie zawsze sprawdzaj, kiedy ostatnio była wykonywana aktualizacja wtyczki, którą instalujesz. Dobrze, by wtyczka była zgodna z używaną wersją WordPressa, jeśli nie jest – to warto przed taką instalacją zrobić backup strony, by mieć pewność, że nic nie stanie się w czasie instalacji. Naciśnij Zainstaluj teraz, a potem niebieski przycisk Włącz. Po zainstalowaniu wtyczki wybierz przycisk Ustawienia i wpisz kod w polu Wprowadź swój kod ręcznie i zatwierdź zmiany. Możesz też uwierzytelnić za pomocą konta Google, jednak ja wolę to zrobić ręcznie.